Covid 19

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد همه کشورها از ظرفیت‌های مختلفی برای مبارزه با کرونا استفاده کنند. در این امر مهم، فناوری هوش مصنوعی با کمک‌های ویژه، خود را اثبات کرده است.

سیستم‌های هوش مصنوعی قبلاً خود را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده‌ای قدرتمند در شیوع و روند بیماری‌ها نشان داده‌اند. برجسته‌ترین مورد این بود که الگوریتم هوش مصنوعیِ شرکت Blue Dot در تاریخ ۳۱دسامبر ۲۰۱۹، بیش از یک هفته قبل از اعلام سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های ایالات‌متحده، در مورد شیوع کرونا در ووهان چین هشدار داد. ماه‌ها پس از شیوع اولیه، این شرکت همچنان به مقامات بهداشت و درمان کمک می‌کند تا شیوع‌های جدید را رصد کرده و ویروس کرونا را مهار کنند.

قدرت پیش‌بینی شیوع توسط هوش مصنوعی، ممکن است برای کسانی که در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند کمی دیر به نظر برسد، اما الگوریتم‌های پیش‌بینی کننده مانند Blue Dot می‌توانند یک نقش اساسی در مدیریت ویروس برای دوره‌های طولانی ایفا کنند. اکنون این پرسش مطرح است که آیا پس از مدیریت این شیوع کنونی، کوروناویروس می‌تواند با موج دومی بازگردد یا خیر. پیش‌بینی هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا آمادگی بیشتری داشته باشیم و آسیب‌های شیوع آینده را کاهش دهیم.

نمونه‌های ارزشمندی برای داروهای طراحی‌شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد. برای مثال Exsledgeia، یک استارت‌آپ داروساز در انگلیس، از هوش مصنوعی برای تولید دارویی در درمان «اختلال وسواس فکری-عملی» (OCD) استفاده کرد و موفق شد این دارو را که فرایند آن به‌طورمعمول ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد، تنها در ۱۲ ماه تولید کند.

هنوز زود است که بگوییم چگونه می‌توان از این قدرت پردازش برای تحقیقات داروی کروناویروس استفاده کرد، اما تحرکات امیدوارکننده‌ای وجود دارد. به‌عنوان‌مثال شرکت هوش مصنوعی Insilico Medicine، یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده که شناسایی ساختار مولکولی ویروس COVID-۱۹را تنها طی چند روز انجام می‌دهد، درحالی‌که این مدت‌زمان توسط پژوهشگران انسانی می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه